Viisi vinkkiä työnhakuun

1.LinkedIn, LinkedIn, LinkedIn!

Olet kuullut LinkedInistä jo varmasti monesti ja tässä se nyt tulee vielä uudestaan. Jos sinulla ei vielä ole LinkedIn-profiilia, avaa se NYT! Räätälöi LinkedIn-profiilisi tulevaa rooliasi varten eli luo profiilisi pitäen mielessä, minkälaisen työn haluat löytää, ei sen perusteella, mitä tällä hetkellä teet. Eli mieti tarkkaan minkälaisen työn parissa haluat olla tekemisissä ja millä alalla. Nosta esille omasta taustastasi ja työkokemuksestasi ne asiat, jotka tekevät sinusta hyvän kandidaatin hakemaasi roolia varten. Etenkin, jos olet uran alkuvaiheessa, kannattaa sinun kirjoittaa henkilökohtainen yhteenveto, jossa kerrot mikä sinua motivoi, mikä kiinnostaa ja mitä haluat urallasi saavuttaa. Nämä asiat kiinnostavat yrityksiä, jotta ne voivat päätellä, onko niillä tarjolla  uramahdollisuuksia, jotka kiinnostavat sinua.

 

  1. Seuraa uutisia

Seuraa uutisia, jotta tiedät mitkä yritykset kasvavat, mitkä yritykset ovat tehneet uusia yritysostoja, mitkä yritykset ovat ottaneet vastaan uusia hankkeita, mitkä yritykset ovat tuoneet uusia tuotteita markkinoille jne. Kasvavat ja menestyvät yritykset tarvitsevat yleensä uusia kykyjä. Seuraa, mitä eri yrityksistä kirjoitetaan sosiaalisessa mediassa ja hae uutisia niistä LinkedInin, Facebookin, Instagramin ja Twitterin kautta. Löydä ne yritykset, jotka puhuttelevat sinua. Ne yritykset, joita oikeasti kiinnostaa rakentaa suhde työnhakijoihin ja tuleviin kykyihin, ovat yleensä aktiivisia sosiallisessa mediassa.

 

  1. Ole suoraan yhteydessä yrityksiin

Suurinta osaa työpaikoista et kuitenkaan löydä urasivuilta, LinkedInistä tai lehdistä. Syy tähän on se, että työpaikkailmoitukset maksavat sekä vievät aikaa ja resursseja, ja asiat muuttuvat yrityksissä tänä päivänä hyvin nopeaan tahtiin. Kannattaa siis olla suoraan yhteydessä niihin yrityksiin, jotka sinua kiinnostavat. Löydät rekrytointivastaavien ja rekrytoivien esimiesten yhteystiedot nykyään aika helposti netistä ja LinkedInistä. Voit myös olla aktiivisesti mukana keskustelemassa yrityksen somekanavilla silloin, kun siellä käsiteltävät asiat kiinnostavat sinua. Tykkää, kommentoi ja jaa, näin sinuun kiinnitetään huomiota, ja mahdollisessa haastattelussa tiedät jo yrityksestä paljon enemmän.

 

  1. Tee hyvä taustatutkimus yrityksestä

Ennen kuin lähetät hakemuksen tai viestin kiinnostuksesi kohteena olevaan yritykseen, ota yrityksestä selvää, jotta pystyt nostamaan esille yhteydenotossasi sen, mikä juuri siinä yrityksessä kiinnostaa sinua. Selvitä myös, mitä palveluita ja/tai tuotteita yritys myy ja kerro, miksi nämä kiinnostavat sinua. Kerro, minkälainen tehtävä kiinnostaisi sinua ja miksi. Lopuksi ilmaise selvästi, miksi juuri sinä ja sinun taustasi sopisivat tähän yritykseen.

 

  1. Mainosta itseäsi sosiaalisen median kautta

Hyvin laaditun LinkedIn-profiilin ja somekanavissa harjoittamasi aktiivisen otteen lisäksi voit myös tehdä julkisia postauksia sosiaaliseen mediaan. Käytä eri yhteyksissä hash-tagejä esim. #rekry #työnhaku #haentöitä #etsintöitä #cv #hakemus ja kerro postauksissasi, kuka olet ja että haet aktiivisesti työtä, minkälaista työtä haet ja miksi sinut kannattaa rekrytoida. Voit lisätä linkin tai kuvan CV:stäsi kaikille avoimesti löydettäväksi. Näin sinut löytävät helpommin myös headhunterit.

 

Työnhakuun ei ole yhtä oikeaa tapaa, sinun kannattaa olla luova, oma itsesi ja uskaltaa ottaa reippaasti yhteyttä sekä sosiaalisen median kautta, sähköpostitse että puhelimitse niihin yrityksiin, jotka sinua kiinnostavat.

 

Jos sinua kiinnostaa ura Meltwaterilla, katso meillä olevat avoimet roolit täältä: https://www.meltwater.com/fi/about/ura/ ja seuraa meitä täältä –
FB: @MeltwaterGroup
Twitter: @MeltwaterFIN
Instagram: @meltwaterfin
#lifeatmeltwater
 

 

About the author: Matias Korpisalo